Realizowane projekty
Zespół Badawczy Materiałów Kompozytowych bierze udział w licznych projektach europejskich i krajowych.
Projekty krajowe:
Opracowanie inteligentnej konstrukcji ciśnieniowego zbiornika kompozytowego z uchylną dennicą, Szybka Ścieżka dla Mazowsza, 04.2020 – 02.2024, w ramach konsorcjum z firmą Amargo sp. z o. o. oraz Politechniką Warszawską
Opis:
Celem projektu badawczo-rozwojowego jest opracowanie inteligentnej konstrukcji ciśnieniowego zbiornika kompozytowego z uchylna dennicą. Konstrukcja dennicy będzie znacząco ulepszona w porównaniu z obecnymi rozwiązaniami. Projekt prowadzony jest przez Amargo Sp. z.o.o. we współpracy z Wydziałem Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej i Wydziałem Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej w ramach konsorcjum. Projekt zakłada opracowanie technologii wytwarzania dwuwarstwowych zbiorników kompozytowych, kompletnego doboru materiałów i parametrów procesu, w tym sposobu nawijania. W ramach prac prowadzone będą badania mechaniczne oraz starzeniowe wytypowanych materiałów. Jak również ocena szczelności i chemoodporności termoplastycznego linera. Zbiornik będzie wyposażony w system monitorowania za pomocą metody NDT oraz czujników piezoelektrycznych. Projekt zakłada powstanie linii technologicznej, na której zostanie wykonany demonstrator w postaci zbiornika kompozytowego z uchylną dennicą.
Nowa generacja hybrydowych prętów kompozytowych do zbrojenia betonu i gruntu, LIDER X, 01.2020-06.2022. Udział członków zespołu w projekcie kierowanym przez dr hab. inż. Grzegorza Lesiuka, prof. PWr
Opis:
Przedmiotem projektu jest opracowanie w wyniku przeprowadzenia prac badawczych – innowacyjnej technologii wytwarzania typoszeregu wielowarstwowych prętów kompozytowych i kotew. Nowy sposób wytwarzania znajdzie bezpośrednie odwierciedlenie we wzroście parametrów wytrzymałościowych prętów i kotew. Pręty opracowane w ramach projektu będą wykonane z tzw. programowalną strukturą, tzn. po utracie stateczności przez rdzeń nośność konstrukcji będzie zapewniona przez włókna ułożone w pręcie w innej warstwie. Zastosowanie warstwy ochronnej rdzeń pozwoli zwiększyć trwałość zmęczeniową oferowanych prętów. Nowa konstrukcja pręta wielowarstwowego pozwoli na uzyskanie większej przyczepności pręta do betonu co w kontekście ich przeznaczenia – zbrojenie betonowych ustrojów nośnych nabiera fundamentalnego znaczenia. W wyniku realizacji projektu oczekuje się wyprodukowania nowego typoszeregu kompozytowych kotew, które będą odznaczać się zwiększoną odpornością chemiczną i zmniejszoną masą własną – co w kontekście ich zastosowań w obszarach narażonych na ekspozycję środowiska korozyjnego.
Projekty europejskie:
COPERNIC – COst & PERformaNces Improvement for Cgh2 composite tanks, VII Program Ramowy UE, 2013-2016
HyPactor – Pre-normative research on resistance to mechanical impact of composite overwrapped pressure vessels, VII Program Ramowy UE, 2014-2017
HIPHONE – HIgh Pressure tank for HydrOgeN storageE, EIT KIC InnoEnergy, 2015-2018
StorHy – Hydrogen Storage Systems for Automotive Application, VI Program Ramowy UE, 2004-2008
InGAS – Integrated GAS Powertrain. Low emissions, CO2 optimised and efficient CNG engines for passenger cars (PC) and light duty vehicles (LDV), VII Program Ramowy UE, 2008-2011
HyComp (Enhanced Design Requirements and Testing Procedures for Composite Cylinders intended for the Safe Storage of Hydrogen), VII Program Ramowy UE, 2011-2014
HyCube (Hybrid Hydride Hydrogen pressure storage), KIC Inno Energy, VII Program Ramowy UE, 2011-2013